<

>

 

 

 

 
 

Perlebånd

 

 
 

Noen gjenstander er ikke så monumentale, de er personlige og hverdagslige, men viktige for å synliggjøre og anerkjenne folks historie og levemåte.  Det lille perlesmykket er laget for en samisk gietka, en komse for små barn å sove i, og skulle beskytte barnet mot onde krefter. Perlekjedet er et eksempel på duodji, eller hva vi ofte oversetter til norsk med ordene «samisk kunsthåndverk», men vi vet ikke hvem som har laget smykket.
Den samiske kulturarven ved museet ses i dag med et postkolonialt blikk. Representasjon av minoritetsbefolkninger i nasjonale museer er viktig for legitimering av deres historie og kultur, men for å formidle kulturarven på en god måte er det avgjørende hvor, hvordan og av hvem gjenstandene stilles ut.

 

 
 

Beaded necklace

 

 
 

Some objects are not monumental, they are personal and everyday, yet important for making visible and acknowledging people's history and way of life. The small beaded necklace was made for a Sámi gietka, a cradle used for small children to sleep in, and was meant to protect the child from evil forces. The beaded necklace is an example of duodji, often translated into Norwegian as “Sámi handicraft” or “Sámi arts and crafts,” but unfortunately, we do not know who made this piece.
The Sámi cultural heritage at the museum is now viewed through a postcolonial lens. The representation of minority populations in national museums is important for legitimizing their history and culture, but to convey cultural heritage in a meaningful way, it is crucial to consider where, how, and by whom the artefacts are exhibited.

 

 
 

Åshild Sunde Feyling Thorsen
Seniorkurator

 

Fra Senja, Gibostad 
Museumsnr. E211
Innkjøpt av Jens Holmboe i 1910
Utlånt til utstillingen «Urfolksfortellinger», Brasil og Bergen 2024
Foto: Adnan Icagic, Universitetsmuseet i Bergen