<

>

 

 

 

 

 

Mariaskapet fra Kyrkjebø

 

 
 

Når jeg forsker på kirkekunst, prøver jeg alltid å finne ut hva gjenstandene kan fortelle meg om Europas kulturhistorie. Denne madonnaen fra Kyrkjebø ved Sognefjorden er fra 1250 og har avslørt flere fascinerende detaljer. Ved å undersøke skulpturens mål og den malte dekorasjonen kan vi nå slå fast at den har stått i et fløyet alterskrin som museet tidligere har registrert som stammende fra en annen kirke. Eksperter på middelaldersk skrift kunne også fastslå at tre pergamentfragmenter som ble funnet inne i figuren, var skrevet i Nord-Frankrike. Med disse bevisene kan vi forestille oss hvordan sognefolket i Kyrkjebø på 1200-tallet, som ønsket å tilpasse alteret i kirken sin til den nyeste moten, reiste utenlands helt til Frankrike for å finne et passende kunstverk.

 

 
 

Madonna from Kyrkjebø

 

 
 

When researching church art, I always try to find out what the objects tell me about the cultural history of Europe. This Madonna from Kyrkjebø on the Sognefjord dates from 1250 and has revealed several fascinating details. Examining its measurements and painted decoration we can now determine that it stood in a winged altar shrine which the museum earlier had registered as stemming from a different church. Moreover, experts on medieval writing could establish that three parchment fragments found inside the figure were inscribed in northern France. With this evidence, we can imagine how the parishioners of thirteenth-century Kyrkjebø, who wished to adapt the altar in their church to the latest fashion, travelled overseas all the way to France to find a suitable artwork

 

 
 

Justin Kroesen
Professor i kulturhistorie

 

Kyrkjebø, Sognefjorden
Datering: ca. 1250
Museumsnr: MA292/MA334
Foto: Adnan Icagic, Universitetsmuseet i Bergen